Funderingar från fåtöljen

Bildning gör mig till en bättre människa

de kom genom Sinaiöknen 01.07.12

Avhysa, avvisa, avskilja låter överskriften i svensk översättning till artikeln om händelserna kring de afrikanska flyktingarna och immigranterna i Israel jag läste i FAZ, Abschieben, abwiesen, abschotten (inte online).

Jag tänkte att det var en bra fortsättning på mitt förra inlägg där jag diskuterade intervjun med Knessets ordförande Reuven Rivlin, Tidningshögen växer. Men efter att ha läst på en del kring bakgrunden kring utvisningarna av afrikaner i den israeliske dagstidningen Ha’aretz  och andra tidningar gick historien en annan väg.

Den 23:e maj i år skedde ett upplopp mot svarta i Tel Aviv. I Daily Telegraph kan man läsa att:

The protesters claim the Africans are responsible for a rise in crime, bearing signs saying ”This is not Africa” and ”Stop talking, start expelling”. Israeli anti-immigration riots hit African neighbourhood of Tel Aviv

På SVT:s hemsida hittade jag följande:

Demonstranter beväpnade med träpåkar och stenar gick under natten till attack mot butiker ägda av människor med afrikanskt ursprung i de södra delarna av staden. Upplopp mot svarta i Israel

I Israel finns det ca 60000 afrikaner. De blir beskyllda för att knarkhandel, brott och kriminalitet och cykelstölder.

Samma sak sade man förresten om bosnierna på flyktingförläggningarna i Sverige under 1990-talet. Sen började man tända eld på flyktingförläggningar.

I reportaget Down and out in south Tel Aviv hävdar reportern Brett Kline att beskyllningarna inte stämmer.

Han besöker området Neve Sha’ana i södra Tel Aviv. Det är väl värt att läsa om knarklägenheter, småaffärer och den stämningen på gatorna.

I spent some time in Neve Sha’anan embarking on various misadventures in the area between the old decrepit abandoned bus station and the frenetically busy new one, a center of Third World activity. ibid

Vilka reaktioner fick man då från politiker i Israel efter upploppen? Danny Dannon från Likud sade:

”The infiltrators must be distanced immediately,” he said. ”We must expedite the construction of temporary detention facilities and remove Africans from population centers.” Day after violent anti-African protest, Likud MK calls to ‘distance infiltrators’ immediately

Det är det man nu försöker genomföra och som man skriver om i den ovannämnda artikel i FAZ och som man kan läsa mer om i Ha’aretz:

Over one hundred African migrants from South Sudan left Israel for their home country early Monday morning, as a part of larger operation to expel migrants from Israel. Israel begins deportation of South Sudanese migrants; Interior Minister says move protects national interests

I en krönikan Israelis must shun racism, not African migrants skriver Ha’aretzredaktören Aliyana Traison att hon är rädd för det som håller på att ske i Israel. Hon gör kopplingar till Tyskland på 1930-talet och USA på 1960-talet.

Så nämner hon konflikten i Israels politik kring icke-judisk invandring:

But to Israeli society, a wider sense of multiculturalism – outside of Jewish culture – is a foreign concept. ibid

Och så tillägger hon:

Non-Jews in Israel have suffered from discrimination since the founding of the country.

Viktor Klempener var en tysk-judisk lingvist. Han var gift med en tyska och hamnade därför han inte koncentrationslägren. Likväl fick han yrkesförbud och bidade tiden med att undersöka hur nazismen tog över tyskan. Ord och uttryck, ett slags nyspråk för att tala orwellianska, förändrade tyskan och gjorde att många från den generationen skyr vissa ord. Han förde dagbok och samlade sen sina iakttagelser och slutsatser i den viktiga boken LTI – Lingua Tertii Imperii, Det tredje rikets språk.

Där tar han upp sionismen. Den kom till efter Dreyfusaffären då en judisk officer blev oskyldigt anklagad i Frankrike. Judarna behöver en fristad kom den österrikisk-ungerske journalisten Theodor Herzl fram till.

Det som Klempener nämner i boken är att sionismen är en del av samma tanke- och idétradition som de nationalfanatiska rörelserna som härjade bland europeiska intellektuella i slutet av 1800-talet.

Tanken på en nation, ett folk, är i dagens globaliserade värld en märkligt förlegad tanke. Israel är inte bara ett resultat av förintelsen utan också av 1800-talets vrånga nationalism. Upploppen, i en annan kontext skulle man kanske prata om pogrom,  mot de svarta i Tel Aviv i slutet av maj, visar dels på eldrisken högerpopulistisk retorik medför, men också faran i att låta det förgångna styra blicken mot horisonten.

This content is published under the Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported license.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • Jakob says:

    Det där med hur beskyllningar ofta leder till invandringsfientliga dåd.
    I Sverige hade vi ju ett katastrofalt exempel i Birgit Friggebo som när hon var kulturminister fick ur sig att det ”uppenbarligen finns någon tradition eller någonting annat som gör att (kosovoalbaner) är mer benägna att snatta och stjäla cyklar och tvätt”.
    Ett sätt att stjäla röster från Ny demokrati på sin tid, kan man tänka sig. Inte desto mindre ett av de mer obehagliga uttalanden som en svensk minister stått för.

    2 juli, 2012 at 02:15
    • Gustaf Redemo says:

      Populister leker med farliga krafter. Man ska inte ge pubåsikterna inträde i plenisalen. En politiker kan vara folklig, men ändå en ledare. Jag har väldigt svårt att förstå att det ska vara så svårt att argumentera emot populisterna. Jag minns hur man pratade om att Jimmy Åkesson var omöjlig att besegra, men sen, visserligen i ett annat forum, hörde jag honom intervjuas i Lördagsintervjun i P1 och vips gick alla hans argument åt skogen.

      4 juli, 2012 at 12:19
  • Jakob says:

    Jag tror också att trollen spricker i solsken – det vill säga om man är påläst och argumenterar med dem, och inte ängsligt jamsar med i tron att det ska ge några marginalväljare. Som i Danmark där alla länge tävlade om att vara Dansk Folkeparti till lags.
    Som journalist har man alltid att förhålla sig till dilemat att ge utrymme åt knasiga åsikter. Senast härom veckan på Gotland var det en högerextrem sida som kritiserade kommunen för att de överlåtit ett äldreboende till några som vill starta ett hem för ensamkommande flyktingbarn. Hemsidan får säkert många fler läsare för att vi skriver om det. Samtidigt tror jag ändå på folks intelligens (åtminstone potentiellt) och deras förmåga att sortera bland smarta och korkade argument.

    4 juli, 2012 at 01:58
    • Gustaf Redemo says:

      Jag hoppas du har rätt i din tilltro till den allmänna intelligensen. Själv är jag osäker.

      Jag stöter på en ovilja att läsa på, fundera och framför allt att släppa på invanda åsikter. Det räcker inte med att en artikel eller två i Aftonbladet för att skaffa sig auktoritet. Samtidigt finns det en viss logik hos populister, och i vissa fall har de rätt, men det svåra är att acceptera eller i alla fall respektera deras åsikter.

      Aristoteles, om jag minns rätt, skrev att någon som kan mer än den andre har också förtur i att ha rätt, dvs. automatisk auktoritet. Men den utgångspunkten tycks fattas hos många, då de är skitnödiga och struntar fullständigt i tillkämpad kunskap för tvånget att öppna munnen. Det är en av de företeelser som Ayn Rand kritiserar.

      6 juli, 2012 at 08:40

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: